Egzaminu ósmoklasisty- informacje.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
Harmonogram egzaminów 2025/2026
Egzamin ósmoklasistów- informacje dla rodziców i uczniów
Zakładka egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2025/2026 – komunikat o dostosowaniach
Egzamin ósmoklasisty
Termin główny:
język polski – 11 maja 2026 r. (poniedziałek) – godz. 9:00-
egzamin trwa 150 minut
matematyka – 12 maja 2026 r. (wtorek) – godz. 9:00-
egzamin trwa 125 minut
język obcy nowożytny – 13 maja 2026 r. (środa) – godz. 9:00-
egzamin trwa 110 minut
Termin dodatkowy:
1. język polski – 8 czerwca 2026 r. (poniedziałek) – godz. 9:00
2. matematyka – 9 czerwca 2026 r. (wtorek) – godz. 9:00
3. język obcy nowożytny – 10 czerwca 2026 r. (środa) – godz. 9:00
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty: 3 lipca 2026 r.
Termin przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji: do 3 lipca 2026 r.
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji: 3 lipca 2026 r.
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................
Informacje o możliwych dostosowaniach warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb:
1) zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zdających
z niepełnosprawnościami, z niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonych
niedostosowaniem społecznym
2) uczniów, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe 2, tj. cudzoziemców
Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność)
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
1) zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
2) zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych np. oddzielna sala
3) wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych lub urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację mobilną służącą do monitorowania stanu zdrowia ucznia
4) odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty
5) ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia – uczniowie z opinią o specyficznych trudnościach w uczeniu się ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
6) zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych lub urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację mobilną służącą do monitorowania stanu zdrowia ucznia.
Dostosowanie warunków jest możliwe na podstawie:
opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (opinia o dysleksji, dysgrafii, dysortografii lub dyskalkulii),
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
W przypadku uczniów z dostosowaniami czas egzaminu może zostać wydłużony na wykonanie zadań z arkusza standardowego, oznacza to, że pracę z arkuszem można przedłużyć: :
1) z języka polskiego – nie więcej niż o 45 minut ( do 195 min)
2) z matematyki – nie więcej niż o 40 minut (do 165 min)
3) z języka obcego nowożytnego – nie więcej niż o 35 minut (do 145 min).
W tym roku zrezygnowano z odrębnych dostosowań dla zdających chorych przewlekle. Ci uczniowie mogą korzystać z dostosowań przewidzianych w komunikacie dla zdających chorych i niesprawnych czasowo- nie ma tutaj dodatkowego czasu na egzaminie. (tabela 1.12).
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych możliwe są również dostosowania nieujęte w komunikacie, ale wymagają one pisemnego porozumienia Dyrektora szkoły z Dyrektorem OKE.
Do 15 października 2025- należy dostarczyć zaświadczenia o stanie zdrowia lub opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej (jeżeli dokument nie był złożony wcześniej). Jeżeli dokument zostanie wydany po tym terminie, to należy go dostarczyć jak najszybciej do szkoły.
Szczegółowe informacje dotyczące dostosowań znajdą Państwo pod linkami (szczególnie proszę zwrócić uwagę na tabelki z opisanymi dostosowaniami- tabele od 1.1 do 1.17- strony od 10 do 27).
https://oke.lomza.pl/egzamin-osmoklasisty/ (zakładka egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2025/2026 – komunikat o dostosowaniach)
|
Rekrutacja w szkołach 2023/ 2024 |
FILM O EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego (film 1.)
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego (film 2.)
Egzamin ósmoklasisty z matematyki
Egzamin ósmoklasisty z języka obcego







